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dc.contributor.authorGuerrero, Gabriela
dc.contributor.authorLeón, Juan
dc.contributor.authorRosales, Elizabeth
dc.contributor.authorZapata, Mayli
dc.contributor.authorFreire, Silvana
dc.contributor.authorSaldarriaga, Víctor
dc.contributor.authorCueto, Santiago
dc.date.accessioned9/12/2013 15:52
dc.date.available9/12/2013 15:52
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-1-909403-04-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12799/1571
dc.description.abstractThis paper presents the methodology and initial findings of the Young Lives School Survey in Peru, aimed at studying inequality in educational opportunities and outcomes of students from the Younger Cohort (born between 2001 and 2002). Data were collected in 132 schools in nine regions of Peru, representing four types of school: private urban, public urban, public rural (Spanish), and public rural (bilingual) schools. Information was gathered on school quality (inputs available at school such as its infrastructure, and educational processes within classrooms such as the social and pedagogical interactions that constitute the classroom climate), responsiveness of school to students’ needs and potential (e.g. instruction in their mother tongue, support for students at risk of dropping out), as well as achievement and socio-emotional outcomes. A wide range of instruments was used to collect the data, including questionnaires which were completed by students, teachers, and head teachers; sociolinguistic questionnaires for those living in bilingual areas; achievement tests in maths and reading comprehension; direct observation of teacher attendance; and an assessment of mathematics teachers’ pedagogical content knowledge. In addition to the quantitative survey component, the School Survey in Peru also included a qualitative sub-study focused on how indigenous students experience schooling in different educational contexts. In this case, data were collected from a sub-sample of students, teachers, and caregivers through interviews, focus groups, and school observations. Overall, preliminary results show that there are important differences in the background of students attending different types of school, which suggests that the Peruvian educational system may be reinforcing social inequalities. The qualitative sub-study showed similar results, with indigenous children’s schooling experience not aligned with their linguistic and cultural background. Information provided in this paper is expected to be useful for researchers interested in working with the School Survey datasets. ==== ===== Esta investigación presenta la metodología y los hallazgos iniciales de la encuesta escolar de Niños del Milenio / Young Lives en Perú, la cual estudia la inequidad en las oportunidades y resultados educativos de estudiantes de la cohorte menor del estudio (nacidos entre los años 2001-2002). La información, recogida en 132 escuelas de 9 regiones del Perú, representa cuatro tipos de escuelas: urbana privada, urbana pública, rural pública (español como lengua principal) y rural pública bilingüe (español y lengua nativa). La información recolectada se enfoca en la calidad de la escuela (elementos disponibles en la escuela como la infraestructura, los procesos educativos dentro del salón de clases, como las interacciones sociales y pedagógicas que constituyen el clima del aula), atención y respuesta de la escuela a las necesidades y potencialidades de los alumnos (enseñanza en su lengua materna, apoyo a estudiantes con riesgo de abandonar la escuela), así como logros y resultados socio-emocionales. Se empleó una amplia gama de instrumentos para recoger la información, incluyendo cuestionarios que fueron completados por alumnos, maestros y directores; cuestionarios sociolingüísticos para aquellos que residían en zonas bilingües; pruebas de matemática y comprensión lectora; observación directa del desempeño de los maestros de matemáticas, así como la evaluación del conocimiento pedagógico de dichos profesores. Además del componente de la encuesta cuantitativa, la encuesta escolar en Perú también incluyó un subestudio cualitativo, enfocado en cómo los niños indígenas experimentan la escuela en distintos contextos. En este caso, la información se recogió de una submuestra de alumnos, maestros y cuidadores, a través de entrevistas, grupos focales y observaciones de escuela. A grandes rasgos, los resultados iniciales muestran que hay diferencias significativas en las experiencias de los estudiantes que asisten a diferentes tipos de escuela, lo que sugeriría que el sistema de educación peruano podría estar reforzando las inequidades sociales. El subestudio cualitativo muestra resultados similares, tal es el caso de la experiencia escolar de niños indígenas que no toman en cuenta su experiencia lingüística y cultural. Se espera que la información brindada en esta investigación sea útil para investigadores interesados en trabajar con la base de datos de la encuesta escolar de Niños del Milenio.es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherYoung Liveses_ES
dc.relation.ispartofseriesWorking Paper;92
dc.subjectEvaluación de la escuelaes_ES
dc.subjectZona rurales_ES
dc.subjectZona urbanaes_ES
dc.subjectEscuelas privadases_ES
dc.subjectEscuelas privadases_ES
dc.subjectEquidad educativaes_ES
dc.subjectNiños del Milenioes_ES
dc.titleYoung Lives School Survey in Peru: Design and Initial Findingses_ES
dc.typeBookes_ES


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