dc.contributor.author | Gutierrez, Emilio | |
dc.contributor.author | Juarez, Laura | |
dc.contributor.author | Rubli, Adrian | |
dc.date.accessioned | 2018-01-11T18:10:02Z | |
dc.date.available | 2018-01-11T18:10:02Z | |
dc.date.issued | 2015-09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12799/5704 | |
dc.description.abstract | Abstract: This paper studies whether the increase in government transfers, induced by an old-age pension program for individuals age 70 and older in Mexico, affects co-residing children's school enrollment, using a regression discontinuity analysis. Results suggest that while household composition and other household-level characteristics do not change significantly at the cutoff age for program eligibility, co-residing children's school enrollment increases significantly. This suggests that public resources for older adults might generate benefits for other age groups. An additional finding is that the increase in school enrollment takes places mostly at the program eligibility cutoff and not before. Given that the program transfer is known and potentially anticipated by individuals who are only a few years away from being eligible, this suggests that households might have credit constraints -- Resumen: Este artículo estudia si el incremento en las transferencias gubernamentales, inducido por un programa de pensiones de vejez para individuos con 70 y más años de edad en México, afecta la inscripción escolar de los niños co-residentes, usando un análisis de regresión discontinua. Los resultados sugieren que mientras la composición y otras características a nivel de hogar no cambian significativamente en la edad de corte para elegibilidad del programa, la inscripción de los niños coresidentes
aumenta significativamente. Esto sugiere que los recursos públicos para los adultos mayores podrían generar beneficios para otros grupos de edad. Un resultado adicional es que el aumento en la inscripción escolar tiene lugar mayormente en el corte de elegibilidad y no antes. Dado que la transferencia del programa es conocida y potencialmente anticipada por los individuos que están a sólo unos pocos años de ser elegibles, esto sugiere que los hogares podrían tener restricciones de crédito. | es_ES |
dc.format | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Banco de México | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Documentos de Investigación;2015-09 | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.source | MINISTERIO DE EDUCACIÓN | es_ES |
dc.source | Repositorio institucional - MINEDU | es_ES |
dc.subject | Transferencia monetaria condicionada | es_ES |
dc.subject | Adulto mayor | es_ES |
dc.subject | Tasa de matriculación | es_ES |
dc.subject | Acceso a la educación | es_ES |
dc.subject | Evaluación de impacto | es_ES |
dc.subject | México | es_ES |
dc.title | The Effect of a Transfer Program for the Elderly in Mexico City on Co-Residing Children's School Enrollment | es_ES |
dc.type | Reporte técnico | es_ES |