Now showing items 1-20 of 216

    • A Framework for the Analysis of Student Well-Being in the Pisa 2015 Study : Being 15 In 2015 

      Borgonovi, Francesca; Pál, Judit (OECD, 2016-10)
      In 2015, PISA (the Programme for International Student Assessment) asked students to describe their well-being in addition to collecting information on students’ subject-specific skills. This paper provides a comprehensive ...
    • América Latina después de PISA : lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015) 

      Rivas, Axel (Fundación CIPPEC, 2015)
      Los sistemas educativos de América Latina enseñan mejor y a más alumnos luego de los primeros quince años del siglo XXI. ¿Qué tanto mejor? ¿A qué alumnos? ¿Qué sistemas? ¿Cómo lo lograron? ¿Qué tanto más podrían haber ...
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : datos básicos sobre PISA 

      Bos, María Soledad; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo; Elias, Alison (BID, 2016-12)
      El Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes (PISA, por sus siglas en inglés) de la OCDE es una prueba aplicada a los jóvenes de 15 años, cerca de terminar la educación obligatoria, para medir sus conocimientos ...
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : ¿Cómo le fue a la región? 

      Bos, María Soledad; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo; Elias, Alison (BID, 2016)
      Los países de la región muestran un desempeño muy variado, con una dispersión de casi 4 años de escolaridad entre ellos. La diferencia entre Chile que lidera el ranking y República Dominicana que está al nal es de 115 ...
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : ¿Cómo se desempeñan los hombres y las mujeres? 

      Bos, María Soledad; Elías, Alison; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo; BID. Banco Interamericano de Desarrollo (BID, 2016-12)
      Las brechas de género son más pronunciadas en la región que en otras partes del mundo. Los hombres de la región se desempeñan mejor que las mujeres en ciencia y matemática, mientras que en lectura son las mujeres las que ...
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : ¿Cuánto mejoró la región? 

      Bos, María Soledad; Elías, Alison; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo (BID, 2016-12)
      Perú está dentro de los primeros seis países con mayor ritmo de mejora en las tres materias, creciendo 4,6, 3,5 y 5,1 puntos cada año en ciencia, matemática y lectura, respectivamente. Colombia se destaca con un ritmo de ...
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : ¿Cuántos logran un desempeño destacado? 

      Bos, María Soledad; Elías, Alison; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo; BID. Banco Interamericano de Desarrollo (BID, 2016-12)
      Sólo una pequeña proporción de estudiantes de la región logran un desempeño en ciencia, lectura o matemáticas. Un número casi insignificante de alumnos son todo terreno alcanzando desempeño destacado en las tres materias.
    • América Latina y el Caribe en PISA 2015 : ¿Cuántos tienen bajo desempeño? 

      Bos, María Soledad; Vegas, Emiliana; Zoido, Pablo; Elias, Alison (BID, 2016-12)
      En promedio, la mitad de los alumnos de la región no lograron el nivel básico de aprendizaje en ciencia (definido por PISA como el nivel 2). Chile es el país con menor porcentaje de estudiantes con bajo desempeño (35%). ...
    • Analysis of PISA 2006 Preferred Items Ranking Using the Percent-Correct Method 

      Adams, Ray; Berezner, Alla; Jakubowski, Maciej (OECD, 2010-03)
      This paper uses an approximate average percent-correct methodology to compare the ranks that would be obtained for PISA 2006 countries if the rankings had been derived from items judged by each country to be of highest ...
    • Aportes pedagógicos de PISA 2022 : desarrollo de la competencia matemática 

      Perú. Ministerio de Educación. Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes (PEMinisterio de Educación, 2023)
      En el primer capítulo, se explica cómo define PISA la competencia matemática, en qué consiste el ciclo de resolución de problemas y cuáles son los aspectos del contexto social actual que este programa toma en cuenta para ...
    • Aprendizaje para todos : un desafío pendiente en América Latina 

      Oviedo, María; Fiszbein, Ariel; Sucre, Federico (Diálogo Interamericano. Comisión de la Educación de Calidad para Todos, 2015-07)
      En los últimos 15 años, la situación educativa en América Latina ha tenido un progreso mixto. Por un lado, la región ha logrado importantes avances en la escolarización de niños y jóvenes. Pero, por otro lado, los niveles ...
    • Are 15-year-olds creative problem-solvers? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2014-04)
      To do well on PISA’s first assessment of creative problem-solving skills, students need to be open to novelty, tolerate doubt and uncertainty, and dare to use intuition to initiate a solution. Just because a student performs ...
    • Are boys and girls ready for the digital age? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2012-01)
      More than 17% of students in Australia, Korea and New Zealand are top performers in digital reading, while fewer than 3% of students in Austria, Chile and Poland are. On average, girls outperform boys in digital reading; ...
    • Are countries moving towards more equitable education systems? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2013-02)
      PISA results show that no country or economy has reached the goal of creating a completely equitable education system, but some are much closer than others. Some countries and economies have shown that improvements in ...
    • Are disadvantaged students given equal opportunities to learn mathematics? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2016-06)
      Some 65% of socio-economically advantaged students reported that they know well or have often heard of the concept of quadratic function, on average across OECD countries; but only 43% of disadvantaged students so reported. ...
    • Are disadvantaged students more likely to repeat grades? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2015-02)
      One in eight students across OECD countries has repeated a grade at least once before the age of 15. Many countries reduced the rate of grade repetition between 2003 and 2012. One in five disadvantaged 15-year-olds has ...
    • Are grouping and selecting students for different schools related to students’ motivation to learn? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2014-05)
      On average across OECD countries, students who are highly motivated to learn mathematics because they believe it will help them later on score better in mathematics – by the equivalent of half a year of schooling – than ...
    • Are large cities educational assets or liabilities? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2012-06)
      Large cities are generally educational assets: in most countries, performance improves dramatically when only the scores of students in urban areas are considered, although this is not the case in some countries, such as ...
    • Are low performers missing learning opportunities? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2016-05)
      In almost every country and economy that participated in PISA 2012, low performers showed less perseverance than better-performing students. For instance, about 32% of low performers said they give up on solving problems ...
    • Are school vouchers associated with equity in education? 

      OECD. Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD, 2012-09)
      Privately managed schools tend to attract more advantaged student populations; but the difference between the socio-economic profiles of public and private schools is narrowed when privately managed schools receive higher ...