dc.description.abstract | Even though it is widely recognised that children are the age group most affected by poverty, children’s own experiences of living in social and economic hardship are still not well incorporated into most poverty reduction strategies and programmes. The purpose of this study is to find out how children and families in three rural communities in the Southern Peruvian Andes experience well-being and poverty, in order to understand what may help them to lead the kinds of lives they value instead of following others’ pre-established ideas of what is best for them. The study draws on research carried out with 49 children aged between 6 and 14, with primary data being collected using a variety of qualitative techniques including social mapping, free drawing and child-led photography, as well as interviews with children, parents, teachers, healthcare professionals and promoters of Juntos, a social protection programme aimed at reducing poverty among very poor families with children under the age of 14. Secondary data from a local household survey were also used. Findings show that Juntos, like other conditional cash transfer programmes in Latin America, is ensuring that children under the age of 14 attend school regularly as well as have frequent health check-ups. Juntos is also enabling some families to invest in productive activities such as animal husbandry or small-scale agriculture. However, one of the major findings of this study is in relation to the effects of Juntos on people’s social relations. These include relationships within families and communities, as well as people’s relationships with local service providers, and their perceptions of the Government in general. These effects on relationships have important implications for children, as it is through these social worlds that children feel and experience well-being. This collective experience of well-being is relevant to programmes like Juntos because, if not considered properly, it may disrupt social relations
and trust between beneficiaries and non-beneficiaries of conditional cash transfer
programmes. === =====.
A pesar de que se reconoce a los niños como el grupo etáreo más afectado por la pobreza, sus experiencias de vivir con dificultades económicas y sociales aún no han sido incorporadas adecuadamente en las estrategias y programas de reducción de la pobreza. El propósito de este estudio es hallar cómo los niños y sus familias, en tres comunidades rurales en el sur andino del Perú, experimentan el bienestar y la pobreza. Así, se busca entender qué ayudaría a los niños a llevar el tipo de vida que valoran, en lugar de seguir las ideas pre-establecidas de otros sobre lo que es mejor para ellos.
La investigación se realizó a 49 niños, entre 6 y 14 años, de los que se obtuvo información mediante una variedad de técnicas cualitativas, que incluyen mapeo de actores, dibujo libre y registro fotográfico dirigido por ellos mismos, así como entrevistas con los niños, sus padres, profesores, profesionales de salud y promotores de JUNTOS. Asimismo, se hizo uso de una encuesta cuantitativa de comunidad como información secundaria. Los hallazgos del estudio muestran que JUNTOS, al igual que otros programas de transferencias monetarias condicionadas en América Latina, asegura que los niños menores de 14 años asistan regularmente a la escuela, así como a recibir sus controles periódicos de salud. JUNTOS también está permitiendo que las familias beneficiarias inviertan en actividades productivas como crianza de animales o cultivos a pequeña escala.
Ahora bien, el trabajo muestra una mirada más profunda del diseño e implementación de JUNTOS, así como su efecto en las relaciones al interior de las familias, y entre la comunidad y los proveedores de servicios locales, y su percepción del Estado en general. Por ejemplo, el estudio halló que el programa relega a la mujer a una posición tradicional porque se le asigna la responsabilidad del hogar y los niños, excluyendo así al padre de dichas tareas. Además, el programa estaría promoviendo ideas sobre infancia no acordes a la realidad local, ya que no se atiende la necesidad de muchas familias donde otros miembros familiares son los cuidadores de los niños como los abuelos, tíos/as o hermanos/as mayores. | es_ES |