dc.description.abstract | El docente es quien vive de cerca la problemática de la escuela, quien concreta,
tergiversa o sabotea los planes de acción, quien transmite la visión institucional o
la dificulta, entre otros aspectos; lo cual lo revelan como pieza clave para la vida de
las organizaciones educativas. Por ello es importante que participe en las escuelas
de forma real, es decir, que intervenga en la toma de decisiones.
Sin embargo, en un contexto micropolítico, la participación puede darse de
manera compleja y no siempre abierta, empleando una serie de estrategias como
alianzas, rumores y chismes, para que los diversos grupos e individuos alcancen
sus intereses, los que no necesariamente están alineados con los de la escuela o con
los de los demás grupos.
=== ===ABSTRACT=== ===
The teacher is the one who experiences close by the problematic of the school
system, the one who makes decisions, modifies or sabotages the school plans, the
one who transmits the vision of the school or makes it difficult, among others
aspects; all which reveal the teacher as the key for maintaining alive the educative
organizations. For this reason, it is important that the teacher participates in the
schools with consciousness taking part of the decision making process.
However, in a micropolitical context, the participation can occur in a complex
way and not always be open to discussion, making use of a variety of strategies
(like alliances, rumors and comments) so that the different groups and individuals
reach their interests, those that are not necessarily aligned with the school ones or
other groups’ interests | es_ES |