La sensibilidad intercultural en el alumnado de educación primaria y secundaria de la provincia de Alicante
Date
2012Author
Sanhueza Henríquez, Susan
Cardona Moltó, M. Cristina
Friz Carrillo, Miguel
Metadata
Show full item recordAbstract
El estudio evalúa la sensibilidad intercultural en alumnos de educación
primaria y secundaria (N = 389) de la provincia de Alicante, y examina
diferencias étnicas, de edad y de género. Se adaptó la escala original de
Chen y Starosta (2000) y se analizaron sus propiedades psicométricas,
cuyo análisis factorial exploratorio agrupó a los 22 ítems resultantes en
dos factores, permitiendo distinguir entre una respuesta emocional positiva
y una negativa hacia la relación intercultural. Los resultados revelan
que los participantes poseen una buena sensibilidad intercultural y que
las principales dificultades que se presentan para un encuentro comunicativo
efectivo están asociadas a diferencias lingüísticas y actitudes de inseguridad
frente a la comunicación. Las diferencias observadas entre grupos
(género, procedencia y etapa educativa) hacen aconsejable promover programas
de intervención para el desarrollo de habilidades específicas de la
competencia comunicativa intercultural en la educación formal.
=== === ABSTRACT === ===
This study offers an evaluation of the intercultural sensitivity of primary
and secondary education pupils (namely 389) who live in the Spanish
province of Alicante and analyzes thoroughly ethnic, age, and gender differences.
The authors adapted the original Chen and Starosta scale (2000)
and analyzed their psychometric properties; thanks to this factorial analysis
they could group the 22 resulting items into two factors, and this made
possible to distinguish a positive emotional answer towards intercultural
relations from a negative one. The results show that the participating pupils
use to have a good intercultural sensitivity and that the main difficulties
that show up when trying to achieve a true communicative encounter are to
be associated with linguistic differences and attitudes of insecurity towards
communication. The differences that can be observed amongst groups (gender,
origin, and educational degree) seem to suggest the promotion of intervention
programs in order to achieve the development of specific abilities for
intercultural communicative competence within the regular curriculum.