• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Investigaciones educativas
    • Artículos de revistas
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Investigaciones educativas
    • Artículos de revistas
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Concepto y expectativas del docente respecto de sus alumnos considerados con necesidades educativas especiales

    Thumbnail
    View/Open
    2009_Mares_Concepto y expectativas del docente respecto de sus alumnos considerados con necesidades educativas especiales.pdf (155.8Kb)
    Date
    2009
    Author
    Mares Miramontes, Andrés
    Martínez Llamas, Rodrigo
    Rojo Sabaleta, Hilda.
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    El objetivo de este estudio fue describir y analizar el significado de las acciones implicadas en el concepto y expectativas de los docentes sobre sus alumnos con necesidades educativas especiales (NEE), además del sentido que tales concepciones tienen como construcciones simbólicas en un ambiente institucional. Se entrevistaron a profundidad a 13 profesores voluntarios de primaria para indagar las formas de entender y relacionarse con estos niños. Los resultados indican que al alumno con NEE indisciplinado los maestros lo etiquetan como antisocial e inadaptado y no le ven posibilidades de beneficio académico; mientras que sobre el alumno con NEE dócil expresan tener menos dificultades para mantenerlos en el aula independientemente del aprendizaje académico. Se concluye que tanto el concepto como las expectativas del docente están en función de la factibilidad de conducción disciplinaria de tales alumnos. === === ABSTRACT === === The objective of this study was to describe and analyze the meaning of actions implied in teachers' concepts and expectations regarding their students with special educational needs. Study was also made of the meaning such conceptions have as symbolic constructions in an institutional setting. In–depth interviews were carried out with thirteen elementary teachers who volunteered to participate. The purpose of the interviews was to research the teachers' forms of understanding and relating to children with special educational needs. The results indicate that teachers label undisciplined students with special educational needs as antisocial and maladapted, without possibilities for academic benefit. Yet they see docile students with special educational needs as easier to keep in the classroom, regardless of their academic learning. The conclusion is that teachers' concepts as well as expectations are a function of the feasibility of these students' disciplined behavior
    URI
    https://hdl.handle.net/20.500.12799/2109
    Collections
    • Artículos de revistas

    Directiva para la Gestión del Repositorio Institucional del MINEDU

    Ministerio de Educación del Perú
    Contact Us | Send Feedback
    Indexado por:







     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Directiva para la Gestión del Repositorio Institucional del MINEDU

    Ministerio de Educación del Perú
    Contact Us | Send Feedback
    Indexado por: