dc.description.abstract | Esta investigación de nivel descriptivo examina el desempeño en comprensión de lectura
de cuatro adolescentes talentosos durante un programa de enriquecimiento en lectura. Este
desempeño es relacionado con las variables asociadas a la conducta talentosa, de acuerdo
al modelo de Mönks: motivación, creatividad, alta capacidad, escuela, pares y familia. Se
encontró que la escuela no satisface las demandas cognitivas ni brinda el soporte social esperado.
La familia brinda el soporte social principal. La motivación, la creatividad, el alto nivel
de lenguaje y de concentración de los participantes facilitan el aprendizaje. El programa de
lectura es descrito por los participantes como motivador debido a los temas y la metodología;
además, por la oportunidad del intercambio con pares del mismo nivel cognitivo.
=== === ABSTRACT === ===
This descriptive research examines the performance on reading comprehension of four gifted
adolescents participating in a reading enrichment program. This performance is related to the
variables associated to the gifted performance following the model developed by Mönks: motivation,
creativity, high ability, school, peers and family. Results showed that school does not
satisfy the cognitive needs of these students and it does not offer the required social support
either. The family provides the main social support. The motivation, creativity, the high level
of language and concentration of the participants facilitate learning. The reading program is
described by the participants as motivating due to the subject-matters and methodology; furthermore,
due to the opportunity to deal with peers who have a similar cognitive level. | es_ES |