• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Investigaciones educativas
    • Artículos de revistas
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Investigaciones educativas
    • Artículos de revistas
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Liderazgo directivo en la gestión escolar desde el enfoque político de la escuela

    Thumbnail
    View/Open
    754. Liderazgo directivo en la gestión escolar desde el enfoque político de la escuela.pdf (300.5Kb)
    Date
    2009
    Author
    Contreras Paredes, Blanca Margarita
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Se análiza la relación entre el estilo de liderazgo de una directora y la participación de docentes y alumnos en la gestión escolar, desde el enfoque político de la escuela y el liderazgo. El estudio identifica fuentes de poder de la dirección, describe la manera en que desarrolla la comunicación con los diferentes actores; cómo ejerce la toma de decisiones y gestiona los conflictos, entre otros aspectos de la micropolítica. Asimismo, detalla el modo en que el ejercicio de su liderazgo influye en el nivel de participación de docentes y alumnos en la gestión escolar. Finalmente, contribuye a identificar los nudos que entrampan esta gestión, en un contexto donde se demanda horizontalidad en las relaciones director-docentes-alumnos, sugiriendo lo que se debe y no se debe hacer desde la dirección. === === ABSTRACT=== === This investigation presents the analysis of the relationship between the leadership style of a principal and the participation of teachers and students in school management, from a school and leadership political approach. The study identifies the sources of power from the principal of the school; describes how she develops communications with the different school actors; how she implements her decision-making and how she manages conflicts, among other aspects of micro-politics. Similarly, the study details how leadership is influential in the participation levels of teachers and students in school management. Finally, the study contributes in identifying management obstacles, in a context that demands a horizontal approach to the relationship principal-teachers-students, suggesting what to do and what not to do by the leadership.
    URI
    https://hdl.handle.net/20.500.12799/1219
    Collections
    • Artículos de revistas

    Directiva para la Gestión del Repositorio Institucional del MINEDU

    Ministerio de Educación del Perú
    Contact Us | Send Feedback
    Indexado por:







     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Directiva para la Gestión del Repositorio Institucional del MINEDU

    Ministerio de Educación del Perú
    Contact Us | Send Feedback
    Indexado por: