Now showing items 1-20 of 66

    • Peru: Institutionalizing Quechua 

      Alfaro Lagorio, Consuelo; Zegarra Ballón, Lourdes (NLSpringer, 1976-09)
      Discusses the 1975 decision of the Peruvian government to designate Quechua as an official language. Specific programs carried out as a result of this law are analyzed and assessed with respect to their effects and ...
    • A conceptual framework for the reform of educational administration 

      Ruíz Durán, Graciela (NLSpringer, 1977-03)
      There is a general movement towards educational reform in the different countries of the world. In some cases, these reforms stem from revolutionary movements aimed at bringing about radical changes in the social and ...
    • Non-formal education programmes for children and parents in Peru 

      Ibañez Salazar, Juana Consuelo (NLSpringer, 1977-12)
      While briefly examining the social and economic problems of public education in Latin America, this article describes a national program designed to care for and educate the preschool child, particularly in poor communities. ...
    • La educación inicial en el Perú 

      Richter de Ayarza, Rosa (CLUNESCO. Oficina Regional de Santiago de Chile, 1979-06)
      El Plan Operativo Sectorial de Educación, inscrito dentro de los objetivos y linchamientos de política, definidos en el Plan Global de Desarrollo para 1978 y 1979, en la determinación de acciones de política sectorial en ...
    • Educación Bilingüe en el Perú : hitos y perspectivas 

      Villavicencio Ubillús, Martha Rosa (PECentro Amazónico de Antropología y Aplicación Práctica, 1989)
      Un poco más de un tercio de los peruanos habla una lengua indígena. Sin embargo, las distintas políticas educativas han ignorado este hecho. Recién durante la década de los setenta se dieron algunos pasos hacia una educación ...
    • La educación bilingüe intercultural en el Perú 

      Godenzzi, Juan C. (PEPontificia Universidad Católica del Perú, 2001)
      La presente exposición da cuenta del programa de educación bilingüe intercultural desarrollado por el Ministerio de Educación, entre 1997 y los primeros meses de 2001, a través de la Unidad de Educación Bilingüe Intercultural ...
    • Some key issues in intercultural bilingual education teacher training programmes - As seen from a teacher training programme in the Peruvian Amazon Basin 

      Trapnell, Lucy A. (GBRoutledge, 2003-05)
      This article presents a critical reflection of the author's 14 years of experience in the Teacher Training Programme for Intercultural Bilingual Education in the Amazon Basin, developed by the indigenous confederation ...
    • Evaluación del rendimiento : introducción a la teoría de respuesta al ítem 

      Burga León, Andrés (PEMinisterio de Educación, 2005)
      Se explica de manera introductoria qué es lo que implica la evaluación del rendimiento académico y qué tipo de ítemes suele utilizarse para este fin. Además se presenta la definición clásica del proceso de medición y la ...
    • Lead levels and cognitive abilities in Peruvian children 

      Vega-Dienstmaier, Johann; Salinas-Piélago, Joel E.; Gutiérrez-Campos, María Del Rosario; Mandamiento-Ayquipa, Ricardo D.; Yara-Hokama, María Del Carmen; Ponce-Canchihuamán, Johny; Castro-Morales, Jorge (BRAssociacao Brasileira de Psiquiatria, 2006-03)
      Objective: To study the relationship between blood lead levels and cognitive abilities of children exposed to this metal. Method: This is a cross-sectional study that included 134 children aged 6 to 8.5 years old from 3 ...
    • Concepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatales 

      Moreano Villena, Giovanna; Asmad Falcón, Úrsula; Cruz, Gustavo; Cuglievan Mindreau, Gisele (PEPontificia Universidad Católica del Perú, 2008)
      Esta investigación forma parte de un estudio cualitativo, realizado en cinco escuelas estatales de Lima entre el 2005 y el 2007. El principal objetivo fue identificar las concepciones que los docentes sostenían sobre la ...
    • Consideraciones sobre la educación ambiental y las escuelas saludables 

      Marcos, Jaime (PEInstituto Nacional de Salud, 2009-06)
      El desarrollo apropiado de la vida humana en el planeta requiere de algunas condiciones ambientales básicas, como la existencia de recursos naturales y creados en suficiente cantidad y en buenas condiciones de uso ...
    • La indagación científica para la enseñanza de las ciencias 

      Cristobal Tembladera, Carolina Mercedes; García Poma, Hilda Alina (PEUniversidad Nacional del Centro del Perú, 2013)
      El propósito de la siguiente investigación fue poner en prueba, la indagación científica como estrategia para enseñar ciencias, a los docentes de Educación Básica Regular ––participantes en el Programa de Especialización ...
    • Las Redes Educativas Rurales inclusivas de la diversidad Peruana 

      Suxo Yapuchura, Moisés (CLFundación Equitas, 2013)
      El presente artículo versa sobre la implementación de las Redes Educativas Rurales (RER) como una estrategia de gestión para mejorar los bajos niveles de aprendizaje de los niños, niñas y adolescentes de las escuelas ...
    • Why complex cognitive ability increases with absolute latitude 

      León, Federico R.; Burga León, Andrés (NLElsevier, 2014-09)
      Evolutionary psychologists attribute the superior IQs of light-skinned populations to genetic imprints left by millenary processes promoted by cold. But a novel theory that explains IQ gains observed across recent generations ...
    • Estereotipos de los docentes de segundo grado de primaria sobre los perfiles de los estudiantes con alto y bajo rendimiento 

      Burga León, Andrés; Sánchez Jiménez, Rosina Vanessa (PEUniversidad de Lima, 2014-12)
      Este estudio buscó identificar los estereotipos que presentan los docentes de segundo grado de primaria que participaron de la Evaluación Censal de Estudiantes 2010 sobre los perfiles de los estudiantes con alto y bajo ...
    • Respect and autonomy in children's observation and participation in adults' activities 

      García, Fernando A. (NLElsevier, 2015)
      This chapter examines Peruvian Quechua children's learning by observing and pitching in. The children concentrate attentively when they observe the activities of the adults and they exercise autonomy in the context of ...
    • Respect and Autonomy in Children's Observation and Participation in Adults’ Activities 

      García, Fernando A. (NLElsevier, 2015)
      This chapter examines Peruvian Quechua children's learning by observing and pitching in. The children concentrate attentively when they observe the activities of the adults and they exercise autonomy in the context of ...
    • Fluid intelligence and school performance and its relationship with social variables in Latin American samples 

      Flores-Mendoza, Carmen; Mansur-Alves, Marcela; Ardila, Rubén; Rosas, Ricardo D.; Guerrero-Leiva, Maria Karla; Lucio y Gómez Maqueo, María Emilia; Gallegos, Miguel; Reategui Colareta, Norma; Burga León, Andrés (NLElsevier, 2015-04)
      As part of the project, “Study of the Latin-American Intelligence” (SLATINT), this study was conducted in six Latin American cities (Rosario-Argentina, Belo Horizonte-Brazil, Santiago-Chile, Bogota-Colombia, Mexico City-Mexico ...
    • Brechas de equidad en la evaluación censal de estudiantes 2007-2014 : tres aproximaciones a su medición 

      Guadalupe, César; Burga León, Andrés; Miranda Molina, Liliana; Castillo, Luis Eduardo (PEUniversidad de Lima, 2015-12)
      Este artículo discute la evidencia generada mediante la evaluación censal de estudiantes del Perú (aplicada en el segundo grado de educación primaria para medir desempeños en comprensión lectora y matemática) entre 2007 y ...
    • Introduction: An ICMI Study on Language Diversity in Mathematics Education 

      Barwell, Richard; Clarkson, Philip; Halai, Anjum; Kazima, Mercy; Moschkovich, Judit; Planas, Núria; Phakeng, Mamokgethi; Valero, Paola; Villavicencio Ubillús, Martha Rosa (NLSpringer, 2016)
      This chapter provides the introduction to this ICMI Study 21 volume. It includes: a discussion of the place of this study and its topic within ICME; a discussion of what is meant by the study title; and a brief historical ...